Tuesday, March 22, 2011

Review: Demascus's soon-to-be released album

Saya memang tak pandai nak nilai susunan muzik atau keindahan lirik sesuatu lagu. Bila lagu itu sedap di telinga, itu lah yang akan di maiakan di player saya. Dan honestly, saya hanya menulis ini sebagai seorang pendengar dan mungkin seorang bakal pembeli. Mana tahu kan?

(eh dah aku cakap bahasa baku ni kenapa? Ok2..loosen up sikit…)

Sedikit info mengenai kumpulan ini:

terdiri daripada: Miff, Ekey, Fa , Edry, Amal

website

facebook


  1. KITA BERBEZA
  • This one is my favorite
  • Catchy
  • Lirik simple dan mudah difahami
  • Bagi saya, ini adalah satu nafas baru dari Demascus
  • BRAVO!!!!


  1. MENGEJAR SEMPURNA
  • Lagu ini menampilkan Ikram dari kumpulan Mirwana sebagai special appearance.
  • Tak tahu kenapa kalau dengar lagu ni macam sayu je.
  • Mungkin sebab teringat zaman-zaman down dulu kot? (eh ni dah kenapa masuk cerita lain?)
  • Satu lagu pemberi semangat (well, lagu semangat tak semestinya nak kena rancak je. Lagu ni membuktikan lagu slow pun boleh berikan satu 'kick' dalam hati pendengar)


  1. HADIRMU (PIANO VERSION)
  • Lagu slow number
  • Chop! (macam ada suara solo baru je? Sedap! Huzaifah, kirim salam ye. Haha. Gurau. Eh ntah2 tu suara Huzaifah?)
  • Sekali dengar confirm tau ni lagu nasyid. Eh it's actually a good thing sebab Demascus still kekalkan identiti ke'nasyid'an dalam lagu mereka eventhough sekarang banyak dah artis-artis nasyid yang dah bertukar sepenuhya ke genre lain.


  1. MASIH BELUM BERAKHIR
  • Music entry POWER. (ecececececececece kau. Macam la tau pasal term2 music. Nk entry entry bagai. Ampun!)
  • Lagu pembakar semangat
  • Agak-agak siapa yang tengah frust tu, lepas solat + mengaji untuk tenangkan fikiran, boleh la dengar lagu ni pulak okay.
  • "bangunlah..terus berlari…jadikan reality…masih lagi punyai masa..untuk bina semula.."


  1. SELAMANYA
  • One word: mendayu-dayu. Eh itu two words. Okay whatever lah.
  • Lirik mendalam. Nak faham? Kena dengar ulang-ulang okay. Eh ke saya je yang susah nak faham? Maklum lah, masa sekolah, kalau time kelas bahasa, memang selalu hilang focus. Ampun sekali lagi.


  1. HADIRMU
  • Tengok tajuk lagu pun dah tau, lagu yang sama macam yang kat atas (3). Lirik dan lagu yang sama Cuma versi yang berbeza.
  • Apa yang berbeza? Warna warni muzik dan rentak dalam lagu ni.
  • Part yang paling saya suka dalam lagu ni: background music yang macam ada bunyi handclap. Best! Boleh bayangkan kalau Demascus buat konsert, sure orang akan join tepuk tangan ramai-ramai.


So I guess itu je la pendapat saya tentang lagu-lagu dalam bakal album terbaru Demascus ini. Nanti bila album dah release, cepat-cepat beli tau. Then baru u guys faham apa yang saya cakap kan di atas itu okayyyy… atau pun boleh dengar demo untuk lagu2 ni di facebook mereka okayyyy.

No comments: