Friday, October 24, 2008

rumah terbuka

RUMAH TERBUKA AIDILFITRI MALAYSIA

tempat: padang perumahan sg isap perdana,kuantan
tarikh:25/10/2008
masa:12.00 pm- 430 pm






aku post ni bkn la nk promote pape pn,..walaupn mnde alah ni diadakn di perumahan sblh perumahan aku...(aku dok kt sg isap damai) ..
just aku nk persoalkn la beberapa perkara...
fine la kalo tahun ni turn pahang utk rumah terbuka aidilfitri peringkat kebangsaan..tp nape la wat kt padang tmn perumahan....????


cm x logik je..byg kn..mane lah tetamu nk letak kereta???
pastu jln nk masuk kwsn perumahan sg isap ni bkn besar pn..ala..korang bygkn je la jln nk masuk taman perumahan..besar mane je la kn..
ye pn, wat la kt pdg MPK ke..besar la sket...

n satu lg yg aku x puas hati...dgn sound system nye...
kalo dah mnde peringkat kebangsaan, sure la semua nye nk gempak dan gegak gempita la kan...
walaupn umah aku jauh ngn padang tu, tp bunyi lagu2 yg terpasang tu dgr smpai umah aku kot...byg kn la kalo umah yg sblh pdg tu...leh berdengung telinga..
n kalo org yg dok dkt2 ngn padang tu ade anak kecik, mau pndah tmpat lain...


bunyi lagu tu satu hal la...
dah mengganggu org2 kt tmn perumahan ni...
kalo time azan tu stop2 la bunyi tu....surau tmn perumahan aku lg dekat ngn umah aku..tp korang bygkn la..bunyi lagu raya yg terpasang tu lg kuat dr azan tu..

MasyaAllah....
aku ni bkn la baik sgt..aku sedar psl tu...
tp aku rase,semua org tau, yg org islam WAJIB utk mghormati azan..meaning menghormati tu senyap la kn...
kalo yg rumah terbuka ni utk raya cina ke deepavali ke n lagu2 yg terpsg tu bkn lagu bersuara melayu, fine la..boleh la dimaafkn..sbb dieorg x tau...

tp masalah nye, ble aku skodeng2, 90% yg berkerja kt pdg tu adalah org melayu n aku rase semua org melayu adalah org islam..x kn la x tau2 jgak kn...

tp bak kate sorang teman aku, "kalau solat yg dah mmg diwajibkn tu pn org x lalai utk lakukan, apetah lagi azan..."

kalo kt kelantan ni, sure dah lame kne bakar sound system ni..haih..ni la susah kalo tuuuuuuuuuuuuuuuttt.....
(sentimen sensitif..kang aku kne tahan ISA lak...)

so, aku remind diri sndiri n rakan2, hormati lah azan n tunaikn la solat..
kalo tgh tgk tv tu, kalo dah rase waktu solat cm dah nk masuk, beware la sket...
slow2 kn la sket volume tv tu kalo x nk mute kn....
n kalo dah dgr azan, jgn la wat2 pekak....cover2 la sket...
ni lagi kuat azan, lg kuat gelak mengilai smbil tgk tv..maghrib2 lak tu....
kang kalo ade kejadian x diingini berlaku, mula la nk slh kn org lain.....
walhal semua nye dr diri sndiri....


neways, kalo sape2 rajin dtg la rumah terbuka malaysia ni...terbuka utk semua org yg duduk kt malaysia ni....

till then guys...

p/s:-ingatan utk diri sndiri.....kalo ada yg terase, maafkn la...

5 comments:

ixu said...

cayalah pija boleh tanding ketua puteri la nt heeh :)

.filzah. said...

ixu:- hahahahha...banyak la...i x minat politik2 ni...

Farid Abu Talib said...

kahkahkah. woit nk tau kenapa buat kt sungai isap? sebab kawasan kuantan lain semua PARTI KEADILAN RAKYAT menang. kahkahkah. takkan pak najib nak buat majlis kawasan jajahan PKR. x cool. kahkahkah. woit pak najib kata nk buat tebatan banjir. saya dah tunggu bertahun ni. habuk pun tarak . kami penduduk mahukan tebatan banjir bukan mahukan ali mamak datang sini. kahkahkah. apa punya tur.

fadzil hafiz said...

lu pegi x rumah terbuka tu?mmg ramai kan aweks2 yg 'terbuka' hari tuh kan?kan?kan?

.filzah. said...

farid:- ye x ye jgak ek...logik gak alasan tu..
saye pn mgse banjir gak la...

padel:-x pegi pn..mls nk mmbukakan ruang utk menambah dosa ngumpat org yg amek mknn lebih pastu x abis mkn pastu org yg dtg lmbat x dapat mknn